Eelmisel aastal kirjutas Eliisabet hea ja informatiivse postituse põhikoolikatsetest Tartus. Mul on see teema sel aastal aktuaalne. Loomulikult jõuti riigi tasandil selleks aastaks juba muudatused sisse teha, õpetajad on paanikas, keegi midagi ei tea, aga samas mingid jutud käivad jne. Tavaline olukord, ühesõnaga. Lühidalt öeldes, nii nagu mulle koosolekul räägiti sügisel, siis kui varem olid kõigepealt katsed ja seejärel eksamid, siis sel aastal tõsteti eksamid ettepoole, et neid katsete asemel arvestada saaks. Mis tähendab omakorda, et õppeprogramm peab olema palju varasemalt lõpetatud eelmiste aastatega võrreldes. Eksameid aga kontrollivad koolid ise ja kuna ühiskatsed olla minister keelanud vaid riigikoolides, mida Tartus on täpselt üks, siis korraldatakse katsed ikka, kuigi teise nime all. Isegi see riigikool osaleb nagu praeguseks selge. Miks? Sest linnakoolid ei usalda väga neid Kapa-Kohila põhikoolis kontrollitud eksamitulemusi, kus tulemust võib mõjutada see, et "Brandon on küll loll, aga ta on volikogu esimehe poeg" või "Brenda on alati viieline olnud, vaatame ta vigadele läbi sõrmede". Ärge mind tulistage, ma olen lihtsalt sõnumitooja.
Ma ei oska praktilisest poolest midagi olulist rääkida, põhijant on alles ees ka, aga hakkasin mõtlema sellele, kui suur roll on antud ajahetkel siiski konkreetsel klassijuhatajal ja koolil. Võib-olla ma võrdlen võrreldamatut ehk siis Tartu linn praegu vs "meil omal ajal" ja üle Eesti, aga ma arvan, et ma väga valesti ei mõtle. Mini klassijuhataja on teemas vägagi sees, sest katsetel on siiski teatud strateegiad, millest Eliisabetki kirjutab ehk siis oluline on eelistuste järjekord, mõned koolid ei kaalugi neid, kes nende kooli teiseks eelistuseks pannud on jne ning lapsel on seda oluline teada, sest ta ei pruugi selle peale tullagi ja võib niimoodi ennast nurka mängida. Lisaks igasugu nõustamised, õpitoad jms seoses edasiste valikutega. Käiakse koolidega tutvumas jne. Nõustamise ja õpitoad on Mini ühe sõnaga mögaks tunnistanud (räägitakse liiga ilmselgetest asjadest, kasutegur 0)* , aga koolidega tutvumine on olnud tore. Ma olen ise pigem selle poolt, et vahet pole, missuguse kooli sa valid, oluline on, et õhkkond seal oleks tore ja no mingil määral on need tutvumisõhtud seda edasi andnud (sh vestlused neis koolides õppivate lastega). Uhked ja uued ruumid avaldavad ka noortele muljet muidugi, seda ei saa salata.
Mina ei imesta üldse kodus selle kõige üle, aga L. on täiesti hämmingus - tema kui maakoolist tulnu pole iial mitte midagi sellist üle elanud. Mis nõustamised, mis Teeviidad, mis klassijuhatajaga vestlused? Nemad olid need lapsed, keda kooliajal kordagi teatrisse ei viidud, kellel ühtki klassiõhtut ei olnud jne. Mul vajus suu lahti, kui sain teada, et L. ei teadnud peale keskkooli, et katsed kõrgematesse koolidesse toimuvad kevadel, mitte sügisel, ja jäi seetõttu pika ninaga. Teine üllatus saabus seoses kutsekoolidega, mille puhul ta olla eeldanud, et neis pole üldse katseid, sest nende (praeguseks ammu suletud) maakutsekasse võeti kõik soovijad vastu ja ta ei tulnud selle pealegi, et linnas nii ei ole. Praegusel ajal ikka mõtlesin seda ka, et ju sa olid siis veidike loll, aga kui süveneda, siis eks ma ise olin ilmselt ka, aga meil räägiti sellest teemast pidevalt, ei saanud olla, et selline teave sust lihtsalt mööda oleks läinud.
Lisaks käivad lapsed eriti usinasti olümpiaadidel, sest see läheb kirja sisseastumisavaldusele ning annab eeliseid. L. väidab, et ta ei tea oma koolist kedagi, keda oleks kunagi kuskile olümpiaadile saadetud. Ma siis ütlesin, et seepärast siiski on see koolivõrgu reorganiseerimine vajalik olnud. Oma ülikooliajast ikka mäletan, kuidas imestati, kui selgus, et mõni kursakaaslane ei olnudki suurlinna eliitkoolist. Loomulikult tuli edukaid mujalt ka, aga kui ikka ümbritsev keskkond üldse ei stimuleerinud, siis ilmselt oli see edasijõudmine palju keerulisem.
P.S. Ma ei ole üldse see inimene, kes arvaks, et õpi võimalikult hästi, siis saad hea elu peale ja õnnelikuks, aga ma leian, et on õudne vireleda kuskil, kus õpetajad su käekäigust üldse ei hooli ja mingit inspireerivat keskkonda ei ole. Minu jaoks olidki koolid helgemad osad just nimelt ühised väljasõidud, suvised praktikumid, peod, muud üritused, näitering jne. Kui seda ei oleks olnud, siis oleks ikka väga jube olnud, ega ma siis koolis õppimas ei käinud ometi.
Ahjaa, see on ka naljakas, kuidas vanem põlvkond (mitte mina, minust järgmine ikka) juba sahmib - aga lõpukleit, kas on valitud juba, kas peab õmbleja juurde minema, kas juuksur on kinni pandud, kes meigi teeb? Asjaosaline ise kehitab selle peale õlgu, et misasja üldse, rahunege maha, see on põhikool, küll kapist riided leiab, juuksed kammin ära ja mis meik? Minul omal ajal puudus eriline arvamus, aga lasin emal toimetada ja nii olidki kõik mu lõpuriided nõelasilmast tulnud (ega tol ajal poodides muidugi väga valikut ei olnud ka), soeng alati kohutav - ema sõbranna oli juuksur, kes armastas mulle miskipärast lokke pähe teha, ma ise vihkasin lokke, aga ei julgenud midagi öelda.
*Avastasin nüüd pool aastat hiljem, et Kaur oli Eliisabeti postituse all mult küsinud, miks mu lapsed arenguvestlusi ei salli. Nende meelest samuti puudub kasutegur, mämmutatakse ammuteatut ja näiteks kooli-kodu interaktsiooni see ka väga ei toeta, kuna vanemates klassides lapsevanema osalust enam vajalikuks ei peetagi. Mini on veel rääkinud olukordadest, kus klassijuhataja üritab temalt mingit infot saada mingite klassikaaslaste omavaheliste teemade kohta, millest tema midagi ei tea või ei taha teada ja see olla ebameeldiv.
Aitäh märkamast. Meie peres olen pigem mina see, kes laste arenguvestlustel käib, või siis käime koos. Minu arust on see tore vestlus lapse, meie ja õpetajaga. Saab natuke teada koolis toimuva kohta ja ongi selline leebe peeglisse vaatamise aeg. Me oleme kõigil vestlustel ise juures olnud, sest miks mitte.
VastaKustutaMeie laste põhikoolis öeldi 8. klassis (poolteist aastat enne lõpetamist), et jätke nüüd pull ja hakake tublideks, sest gümna sisseastumistel vaadatakse KOGU 9. klassi hinnetelehte. Ja et kui te tulete 9. klassi 1. septembril pea laiali kooli ja saate kehalises kasvatuses "ühe", sest tossud jäid koju, siis on teie haridusteel sõlm peal ja võite hakata mcdonaldsi ja hesburgeri vahel valima juba.
Meil on vaja veel üks laps gümnasse sokutada kuidagi.
Mul endal pole ka arenguvestluste vastu midagi, täiesti positiivsed emotsioonid sellega seoses.
KustutaSeda eksamite ja katsete jama vaatan... arusaava uudishimuga.
VastaKustutaÜhelt poolt on vana süsteem puhas jama. Lapsed tegid oma katsed ära ja valisid endale keskkooli ja pärast seda oli neil õppimisest täiesti, täiesti suva. Mitte ükski edasine hinne või lõpueksam ei olnud mitte mingil viisil oluline. Eks nad koolis ikka käisid, aga kõik oli täiesti suvakas, vormi täitmiseks, ja kõik said sellest aru ka.
Aga mis siis parem süsteem on? Pole aimugi. Olen mõelnud, aga ainus mu idee on "teeme põhikooli lõpus samuti riigieksamid". Kuid kas see on lahendus? Milleks ja kellele? Ei tea.
Ma olen sama mõelnud ja ausalt öeldes ma ei teadnudki varem, et põhikooli lõpueksamid ei olnud riigieksamid. Riigieksamite vastu rääkivat nende kulukus, seda ütles klassijuhataja.
KustutaPõhikooli lõpus olid täpselt samuti ühtlustatud lõpueksamid, ehk siis teisisõnu riigieksamid. See oli mu mälu järgi ca 20 aastat tagasi ja ega see kaua ei kestnudd. Ei toiminud, sest tase oli liiga ebaühtlane ja jälle häda käes. Muudeti tagasi kooli lõpueksamiteks.
KustutaEksamid on lihtsalt üks mõõtevahend. Nendega ei paranda mitte ühtki haridussüsteemis olevat probleemi. Seega väga vahet ei ole, mis süsteemi me parasjagu viljeleme.
Nojah, aga eksameid saab teha paremini kui nüüd. Praegu on süsteemis KAKS komplekti eksameid. Põhikool testib lõpetajaid, keskkool sisseastujaid. Esiteks on see rumal raiskamine. Teiseks on üks kahest eksamist ebaoluline ja see mõjub süsteemile demoraliseerivalt - milleks me ikka õpime, kui see midagi ei loe.
KustutaMul oma lapsed õnneks saanud mõlemad olümpiaadidega sisse ja ma olin selle üle tõesti siiralt õnnelik, et saime nende katsete ärevuses kõrvaltvaatajaks jääda. Aitasin ka paaril teisel lapsel vestlust harjutada. Just selle mõttega, et lapsel oleks kogemus võõrama inimesega vestlemisel. Aga tallinlastel vähemalt pole viimased 2 aastat seda muret, et kohti ei jaguks, tänu riigigümnaasiumitele on kohti piisavalt ja kui isegi soovitud kooli ei saa, siis koolita ka ei jää. Samas vaatan huviga, mis sel aastal toimuma hakkab, sest neid tulevasi katsetajaid tutvusringkonnas ikka on veel. Seda, et gümnaasiumite sisseastumiskatsed kuhugi ei kao, see oli ju kohe selge. Tallinna G5 koolid nt. ei saa kohe mitte kuidagi lõpueksamite tulemuste alusel vastu võtta, nende katsed on lihtsalt raskemad kui eksamid. Lõpueksamitega peaks eelduse kohaselt kõik põhikooli läbinud õpilased hakkama saama, aga kõik nad pole sugugi valmis ka gümnaasiumis õppima. Ühtede katsetega piirdumiseks peaks lastel olema võimalik valida erinevate raskusastmetega katsete vahel. U. nii nagu praegu on inglise keele riigieksamiga - teed selle asemel hoopis CAE oma.
KustutaJa koolide erinevus - erinevus on ka sama linna koolide vahel. Mul üks laps on käinud kahes erinevas pealinna koolis. Esimese kooli puhul hämmastas mind see kui vähe seal oli igasugu üritusi. Ma ise olen pärit ühest väiksemast linnast ja meil kogu aeg toimus midagi koolis. Nüüdses koolis tal ka kogu aeg midagi toimub, käiakse teatrites ja õppekäikudele, gümnaasiumis korraldatakse nt. infotunde kõrgkoolidesse (ka väljamaa omadesse) astumise kohta jne.
Olümpiaadidega on see hea, et kui laps puhtalt nende pealt gümnaasiumisse sisse saab, siis on kogu kevad täiesti rahulik. Ei pea katsetama, ei pea ka eksamiteks õppima, sisuliselt saabub kogu põhikooli kõige leebem aeg üldse.
VastaKustutaMa ise õppisin ka maakoolis, kus kõik oma kooli üheksandikud, kes soovi avaldasid, gümnaasiumisse võeti. Aga meil oli olla neid ka, kes maakonnakeskuse parematesse gümnaasiumitesse kandideerisid ning teatritesse ja näitustele sõidutati meid üsna regulaarselt. Samas olen korra kohanud siirast imestust, et kuidas ma maagümnaasiumist kõrgkooli jõudsin. Imestaja oli veendunud, et see olla saavutatav vaid "kõvade" güümnaasiumite lõpetanutele. Kõigutasin siis veidi inimese maailmapilti, et pealtnäha intelligentne inimene ja ise maakoolis käinud :D Enda lapsukese põhikooli lõpp ka paari aasta pärast paistab ja ma siiralt loodan, et sisse astumiste süsteem selleks ajaks paika loksutatakse. Viimased paar aastat on olnud beebibuumiaegsed lennud põhikoolilõpetanuid ning mõnda kooli pole nt ühe neljaga sisse saanud.... See on päris kole perspektiiv. Kuidagi võiks saada nii, et teadmised ja õpihuvi ja potentsiaal oleks see, mis kooli aitaks. Eksamipinge võib ka parimaid maha võtta ja närvipinge tõttu ukse taha jätta... Kurb natuke...
VastaKustutaEks sellel hirmul ole oma alus ka. Meil oli gümnaasiumis tüdruk, kellel oli oma maakoolis inglise keel kogu aeg neli olnud - mitte isegi kolm, vaid neli. Ja meil ei suutnud isegi kahte kätte saada, oli üheline. Läks enne esimese aasta lõppu teise kooli üle. Nii et tase võib tõesti kooliti vägagi erinev olla.
KustutaKardetavasti võisid 2000ndate esimeses pooles koolide tasemete vahed olla suuremad kui praegu. Tuttav oli oma maagümnaasiumis matekunn ja tubli nelja-viieline, parim riigieksam 40 punkti ringis. Mina olin oma maakoolis täitsa keskmik, kõige kehvem riigieksam 70 punkti ringis. Veits oli vahet jah...
Kustuta"...ei suutnud isegi kahte kätte saada, oli üheline."---mulle meenub, et tulnud ühest alevikoolist Tallinna omal ajal hea õpilasena, käratas klassijuhataja Tall.27.koolis, et "keri sinna lollidekooli tagasi, kust tulid"! Andis mul ikka "järjele saada"...Samas, kui mu enda laps lõpetas gümnaasiumi kuldmedaliga, kirjutasin ma klassijuhatajale kiidukirja, jätmata mainaimata, et see kuldmedal oleks m i n u "lollidekoolis" küll vaid hõbe- või pronksmedaliks arvestatud...
KustutaJa mina ütlen, et eksamite probleem on hoopis selles, et neid tehakse liiga vähe, liiga harva ja liiga eritingimusel ja niimoodi võib muidu targal lapsel tekkida eksami ajal paanika, sest situatsioon on uus; seetõttu tekib sisseastumisel eelis neil lastel, kes on loomuldasa enesekindlad, kuigi ehk mitte tingimata akadeemiliselt võimekamad.
VastaKustuta