teisipäev, märts 30, 2021

Kuidas feminismi reklaamiäris ära kasutada...

Oehh...Avasin jälle põrguväravad ehk Facebooki ja kohe kargas silme ette reklaam ühelt hilbupoelt. Ei tee neile siin omakorda reklaami, nii et lihtsalt kirjeldan seda "šedöövrit" - naine ja mees seisavad vastakuti, järsku virutab naine mehele lahtise käega ilge litaka mööda silmnägu, taustal tekst "meestele meeldivad naised, naistele meeldib meie hilbupood". Kõik. Huvitav, mis selle reklaami väljamõtleja peas toimus? Oli see mees või naine või hoopis meeskonnatöö? Kujutage ette nüüd vastupidist olukorda, kus mees virutaks selguse mõttes naisele rusikaga näkku? Kas mitte kellelegi reklaamitootjatest ei tulnud see analoogia üldse pähe? Miks peaks naisepoolne vägivald järsku ok olema? Sest "tugevad naised on ägedad"? Sest "naised on meestega võrdsed" tähendabki seda, et kõik võivad kõiki peksta? Või vähemalt seda, et naised võivad KA mehi peksta? Mis seos on üldse meeldimisel ja vastu kõrvu saamisel/andmisel? Et "meestele meeldivad naised" tähendab koheselt midagi ebasoovitavat ja selle eest peab virutama? Meeldimine = ahistamine? Miks nad arvavad, et selline reklaam peaks naistele meeldima? Kelleks nad naisi peavad? Mingiteks allasurutud vägivallakihuga psühhopaatideks? Kuri karvane feminist? Mind nagu päriselt huvitab, mis peen loogika ja turundustarkused sellise reklaami taga peituvad? Raporteerisin kui vägivalla, huvitav, kas kvalifitseerub.

42 kommentaari:

  1. :D Ma just hakkasin lugema raamatut, mida üks mu lugeja soovitas: "The madness of crowds, gender, race, identity". Väga pilkuavardav, muideks seal oli äärmiselt sarnane võrdlus. Rattasõidust kirjutav artikkel pealkirjaga "Roads designed by men are killing women"??? Aga laiemalt on juttu ühiskonna suhtumispendli hooga ülepõrutamisest neis küsimustes, kus üks sallimatud on asendatud teisega, selle asemel et üritada kõiki lasta rahulikult koos eksisteerida. Kui lohe on tapetud tuleb uusi otsida, kas või olematuid, peaasi, et oleks millegi vastu võidelda :P

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Hmm, ma ei tea küll väga midagi rattateedest ja see pealkiri on selline tüüpiline tabloidi klikimagnet, aga samas idee sellest, et ainult üht tüüpi kasutajate kogemuse kaasamine mingi asja disainimisse võib kaasa tuua, ja enamasti toobki, teist tüüpi kasutajate jaoks probleeme, on tegelikult reaalne. No näiteks mulle tuli ebameeldiva üllatusena see, et enamik ravimitest on testitud ainult meestel (kuna väidetavalt naiste hormonaalne tsükkel võib anda kaheldava väärtusega testitulemusi), aga ravimeid tarbivad mõlemad sood.

      Kustuta
    2. Rattatee pealkiri oli näitlikustamaks osade süüdistuste absurdsust. Ravimite koha pealt väidavad teadjamad, et oleme ikka veel kiviajas - iga inimene vajaks personaalset lähenemist (doosi, ravimi, kõrvalnõjude, ... ) mõttes, mitte ainult soo põhiselt. Tänapäeval paraku vaid helesinine unistus, hea kui vaktsiinegi sügiseks kõigile soovijatele jaguks. Meeste peal katsetatakse ilmselt finantsilistel kaalutlustel mitte eesmärgiga naistele "ära teha".

      Kustuta
    3. See, et liiklust korraldavad mehed ja meeste jaoks, on tuntud häda. Mehed sõidavad üksi ja autoga kodu -- töö -- kodu vahet. Naised liiguvad rohkem ühistranspordiga, läbivad rohkem ja väiksemaid vahemaid, kannavad rohkem kotte ja muidugi tarivad lapsi. Neil on vaja laiemaid tänavaid (lapsevankrid), madalaid äärekive (sama), rohkem valgust (ohutus), rohkem pinke / puhkekohti, rohkem hajutatud ühistransporti. Mis põhiline - naistel on vaja paremat jalgsi liikumise infrat.

      Samas on avalikku ruumi aastasadu tajutud "meeste omana", naised kulgegu magamistoast kööki ja tagasi.

      Ma muidugi ei tea, mis suunast tt raamat seda teemat lahkab.

      Kustuta
    4. Ma ei arvagi, et neid asju tehtaks selleks, et kellelegi ära teha, lihtsalt neile tähelepanu pööramine on kasulik, sest me oleme kõik kinni iseenda vaatenurgas.

      Kustuta
    5. Näiteks Eesti kontekstis on teemaks talv ja lumekoristus kõnniteedel. Mehel on sellest suva - istub autosse ja sõidab tööle, mis kõnnitee? Naine peab lapse lasteaeda viima, käruga lumes sumpama ja lõpuks trammi peale jõudma.

      Kustuta
    6. "neile tähelepanu pööramine on kasulik, sest me oleme kõik kinni iseenda vaatenurgas" - see on muide põhjus, miks eri gruppide esindatus poliitikas hea on. Kogemused, mida nad kaasa võtavad, on lihtsalt nii erinevad.

      Kustuta
    7. Eee... jutt on rattateest ja minu piirtud fantaasia ei suuda leida olulist ohututehnilist erinevust, kuidas rattatee saaks naistele ohtlikum olla kui meestele🤔

      Kustuta
    8. Ok, ma arvasin, et selles raamatus ehk selgitatakse seda lahti ka. Ma ise pakuks näiteks välja, et kui projekteerijad on enamasti autoga sõitvad mehed, siis ongi ehk probleem selles, et ei arvestata jalakäijatega, rattatee tehakse neile liiga lähedale, viga saavad (enamasti naistest) jalakäijad, mitte ratturid?

      Kustuta
    9. Guugeldasin originaalartiklit. Minu hinnang:
      esiteks, pealkiri on klikimagnet, konflikt müüb.

      Artikkel ise rääkis sellest, et naised ei hakka enne rohkem rattaga sõitma kui rattasõit ei ole ohutum. "Road design" ei olnud konkreetselt rattateedisaini mõttes, vaid selle kohta, kuidas tänavaid-teid tervikuna planeeritakse: nimelt nii, et rattatee ei ole eraldi tee, vaid ainult mingi sõidurada, kus iga hetk võib mõni auto avaneva uksega rammida või küljega maha sõita (või on rattatee üldse puudu).

      Nii et jah, juttu oli linna teeplaneerimispoliitikast, mitte insenertehnikast (insenertehnilised lahendused on ammu olemas). Naiste vähene hääl linnapoliitikas tuli mängu niipalju, et sellised tänavad, nagu nad Inglismaal tervikuna praegu on, ei sobi naistele rattaga sõitmiseks, sest esiteks sõidavad nad rohkem koos lastega (kohe suurem mure ohu pärast) ja teiseks saab neid seal tõepoolest absoluutarvus rohkem surma kui mehi, kuigi neid on rattaga liiklejate hulgas vähem.

      Seda surmastatistikat seletati sellega, et autodega kõrvuti sõites läheb paremini julgematel ja jultunumatel ratturitel, st kes sõidavad "laiemalt" ja torkavad seega rohkem silma. Naised kalduvad olema ettevaatlikumad, aga autodega kõrvuti sõites maksab tagasihoidlikkus kätte, autojuht vaatab, et ruumi laialt ja tõmbab liiga lähedalt mööda.

      Artikli sisule vastav pealkiri oleks olnud midagi stiilis "miks naisi nii vähe rattaga sõidab" või "kuidas naised sadulasse saada", aga see ei tõmbaks sama palju klikke. Netiajakirjanduse ajastu.

      Kustuta
    10. Jah, nõustun, et pealkiri on nõme, aga probleem ise olemas. Tartus näiteks Võidu sild, mida mõni aasta tagasi remonditi ja selle käigus lisati ka rattatee. Ma olen näinud paari üksikut hullu (meest) seda kasutamas, sest kesklinnast foori alt startivad autod tulevad sinna kurvi ikka korraliku hooga, isegi jalakäijana on veits kõhe kui mõni reka mööda sõidab. Üldse võiks seal miski piire olla autode ja inimeste vahel, praegu laveerivad ratturid inimeste vahel, keegi korra ehmatab ja ongi auto rataste all.

      Kustuta
    11. Inglismaa puhul oli see veel kontekstis, kus linnavalitsused tahtsid vähemalt teoreetiliselt oma linnaelanikke rohkem rattaga sõitma saada, et autoliiklust harvendada. No ja siis kulub naiste vaatenurk ära, sest kui linnavalitsuses on peamiselt mehed, ei pruugi nad kõige peale tulla, kuigi kavatsused on head.

      Seal oli ka näide kogemuste mõjust poliitikale - et Manchesteri linnapea hakkas eraldi rattateede vajalikkusse hoopis rohkem uskuma, kui ise kord rattaga trammirööpa vahele kinni jäi.

      Kustuta
    12. ot, kus seal rattatee on?

      Kustuta
    13. Rattatee on seal autotee servas joonega eraldatud.

      Kustuta
    14. ah, ma arvasin, et see on mingi üleminekutsoon enne kõnniteed, mitte eraldi rada.

      Kui tahta, et seda reaalselt kasutataks, oleks hea algus panna ta eraldi tasapinnale. Või miks mitte panna rattaraja ja autoraja vahele.

      Kroonuaia tänaval võiks kah rattateed olla, ruumi on seal sõiduteel laialt (praegu on suur osa lihtsalt diagonaaltriibuliseks joonitud ja seisab kasutamata).

      Kustuta
    15. "miks mitte panna rattaraja ja autoraja vahele piire", tahtsin ma öelda.

      Kustuta
    16. Töö teeb naised vabaks. :)

      Kustuta
    17. Rattatee teema ülesvõtmine Toronto asuka poolt oli üldse hulljulge temp. Meil ju suurem osa rattateid ongi kampaania korras autode sõiduteele joonistatud. Neil rattaga liiklemine eeldab riskigeeni olemasolu ka meestel. Ise sõidame võimalusel seadust rikkudes kõnniteel - parem maksan trahvi kui jään möödakihutava kalluri rataste alla või saan bussi peeglilt laksu kuklasse.

      Kustuta
    18. Kuna ma ise jalgrattaga ei sõida, siis ei hakka sel teemal kommenteerima. Aga lingin TT kommentaari juurde üht Youtube'i videot, kus arutletakse, miks Kanadas (Torontos konkreetselt) ei saa talvel rattaga sõita ja Oulus Soomes saab.
      Why Canadians Can't Bike in the Winter (but Finnish people can)

      Kustuta
    19. Rattateede testimise ja projekteerimise teema saaks lahendatud, kui otsustajad panna neid teid sõitma nii, et nende taga on rattaistmega kinnitatud nende isiklik (või mõne sugulase, kui endal pole) väikelaps. Enamasti sõidutavad lapsi naised, alles viimasel ajal on see isade seas ka moodi läinud.

      Kustuta
    20. ...pluss sõidavad teatud vanuses laste emad juba koos lastega ja kui rattatee ei ole lastele ohutu, siis nad ei kipu sinna ka siis, kui üksi sõidavad, sest harjumuse jõud on suur.

      Kustuta
    21. Üldisemas mõttes tuleks tänavate planeerimisele kasuks, kui otsustajad oleks sunnitud vähemalt nädal aega oma igapäevaseid käike tegema jala ja teist sama palju jalgrattaga.

      näiteks muutuks selle tulemusel tõenäoliselt ettekujutus sellest, millised reguleeritud ristmikud toimivad hästi, millistes reguleerimata kohtades oleks vaja reguleerimist ja millistes võiks tegelikult reguleerimise ära koristada ja asendada sellise tänavadisainiga, mis käitumist ise muudaks.

      Kustuta
    22. seda rõhuga sõnadel "igapäevaseid käike", sest linnaruumikogemus tuleb punktist A punkti B (millest vähemalt üht ei pruugi ise valida saada) kulgedes hoopis teistsugune kui oma valitud kohta tervisesporti tegema minnes.

      Kustuta
    23. Jah, sellest kõigest on ka Eesti kergliikluse ja jalgrattateede arendusdokumentides väga palju juttu.

      Kuid neid arengukavasid ja strateegiaid tellivad noosamad toimati-taivod. Vaja on tööplaanis või mingis rahastusvoorus linnuke kirja saada. Seega tellitakse dokument, saadakse kätte ja pannakse kappi ära.

      Kustuta
    24. enne otsustamist juhiload vähemalt kuuks ajaks käest ära. (kurjalt kõkutades vasakule ära)

      Kustuta
    25. Jep. Ja taksofirmades keelatud klientide nimekirja. (Ühineb kõkutamisega)

      Kustuta
    26. Ma muidugi ei julge Eesti kohta kommenteerida aga isade lastega mittetegelemine tundub ülekohtuse üldistusena. Või on jälle see piiratud silmaring, et minu sõbrad kõik askeldasid lastega🤔
      Lapsed õpetasin väga varakult rattaga (suuskadega) sõitma, et oleks tore koos käia.

      Kustuta
    27. Ma ei ole kusagil väitnud, et isad lastega ei tegele, ma ütlesin, et "enamasti sõidutavad lapsi naised" ja see on paraku tõsi. Lisaks veel see, et naiste ajast kulub palju suurem osa lastega koos olemisele ja liiklemisele kui meeste ajast pluss veel see, et statistiliselt keskmisel lastega naisel on nii päeva kui nädala lõikes palju vähem vaba aega oma hobidega, sh trenniga tegemiseks pluss muidugi see väike tõsiasi, et naised kipuvad olema alalhoidlikumad (mis omakorda tuleneb pidevalt kuklas tiksuvast teadmisest, et vastutus laste eest kohustab ka ilma lasteta liigeldes ettevaatlik olema) ja noh, saamegi tulemuseks mille? Muide, see et isad lastega üleüldse tegelevad, ei tähenda ka paraku alati seda, et ühes peres tegelevad isa ja ema lastega võrdselt.
      Tore muidugi, kui sinu peres asi teisiti on, aga oma sõprade perede kohta ei saa sa tegelikult sama väita. Kui sa pole just nende perede mõlemaid vanemaid vastavalt küsitlenud.

      Kustuta
  2. Mul jookseb sama reklaam Instas. Seal küll nii, et pean linki vajutama, et teada saada, milles kühvel, aga no ei tundu ahvatlev.

    VastaKustuta
  3. Reklaam on täpselt samasugune fiksoon nagu kunst, reklaam võib olla provotseeriv. Iga memm lahkab reklaame vastavalt hormoonsele tasakaalule, reklaami tarbivad mõlemad sood ja ka sootud.

    VastaKustuta
  4. Mina olen turundusinimene, aga selle reklaami loogikat selgitada ei oska. Võib-olla on üritatud teha mingit moodsat šokeerivat reklaami...et igasugune tähelepanu on ikkagi tähelepanu. Muud loogikat seal taga ei oska näha. Igatahes kõlab piinlikult.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mhmh, mulle endale tuli ka see mõte pähe, samas, ma ei tea palju on statistikat tehtud kui üldse, et isegi kui korraks lehe külastatavus tõuseb, siis kas see tasub ära, kui paljudele hakkab antud ettevõte hoopis negatiivselt seostuma. Mul näiteks on küll päris hästi meeles mingite opakate kampaaniatega maha saanud ettevõtted, kust ma aastaid hiljemgi kaarega mööda käin (see kingapood, mis teatas, et ära ole sekretär, osta ülemuse kingad vms näiteks).

      Kustuta
  5. Rattateedest. Ma olin Facebookis sajas rattagrupis ja urbanistika ja liikuvuse omas. Arutelud rattateede üle on pahatihti sellised.

    Algus: artikkel rattateedest või rattaliiklusest.
    Mees (keskeas): see on väljamõeldud probleem! inimesed võtku mõistus pähe ja hakaku lihtsalt sõitma! mina näiteks sõidan sõiduteel ja üldse igal pool ja pole probleemi!
    Hulk vastajaid: elu näitab, et inimesed EI julge autoliikluse seas sõita. Ja teiste riikide kogemus näitab veenvalt, et parem ja ohutum rattainfra toob inimesed sõitma ja liiklema.
    Mees: argpüksid ja lollakad. Vaja on ainult seda, et inimeste mõtlemine muutuks. Hakake sõitma ja/või jääge vait.
    Kõik: jäävad vait.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Eesti liiklusseadus käsitleb jalgratast põhimõtteliselt nagu väikest autot. Võite ise pakkuda, kas liiklusseadust on kirjutanud pigem mehed või naised.

      Kustuta
    2. KÕIK probleemid, mis mind ei puuduta on väljamõeldud! Ja kui teistel inimestel ongi probleemid, siis ilmselt need lahenevad iseenesest, kui nad oma mõtlemist muudavad! Tulevik on helge nagu haldja hame!
      P.S. Kui minul juhtub probleem olema, siis lahendatagu see kohe ära!

      Kustuta
    3. Meil siin kohalik väikelinnavalitsus (keskealised mehed) lahendas rattatee küsimuse niimoodi: tõmbasid joone sõiduteele, paar sammu kõnniteest väljaspoole. Liiklusmärk juurde - “Share the road”. Pole vaja kuigi taiplik olla, et ette kujutada, kelle kasuks sheerimine käib, kui kohakuti satuvad näiteks kaks rekkat ja jalgrattur.

      Ja ma tahtsin veel öelda TT mainitud ühiskonna suhtumispendli (hea termin muide!) kohta, et pendel seepärast ongi praegu teises servas, et ta PENDEL on. Ei saagi ju kohe ja korrapealt keskpaika pidama jääda.

      Kustuta
    4. Rattatee disain algab küsimusest "kas see on spordirajatis või igapäevase liiklemise koht". Millele autoga sõitev keskealine meesametnik vastab teadagi kuidas. Aga ma olen ka (üldiselt väga arukatele) naisterahvastele pidanud kannatlikult seletama, et rattateed EI OLE mõeldud "sportlastele".

      Kõige lihtsam on minu arust seletada, et tuleb ehitada mitte rattatee, vaid lapsevankriga liikumise tee. Nõudmised on TÄPSELT samad - et oleks ruumi, et ei oleks poste keset teed ega äärekive ega järske pöördeid, et autod ei pargiks seda kinni, et keegi koristaks lund ja pügaks ära tee peale kasvava võsa, et poleks auke jne.

      Kustuta
    5. Ma vastasin rattatee teemale ülalpool, nüüd näen, et siia sobinuks paremini. Aga jah, ka minus ei tekita asfaldile tõmmatud jooned kindlustunnet.

      Kustuta
    6. Kaur, mõni autoga liiklev keskealine meesametnik vastab ka, et rattateed pole üldse vaja, sest "meil siin linnas ainult kaks jalgratturit ongi" (autoriteet: Tomati-Talvo).

      Kustuta
  6. Oi, kust otsast see feminism on? Selline reklaam? Mis otsa pidi? Võeh. Pistku oma hilbupood pimedasse kohta, kus päike ei paista.

    VastaKustuta
  7. Mind ka väga häirib see reklaam ning ma kirjutasin sellele hilbupoele:
    "Hea /hilbufirma nimi/. Vägivalda näitav reklaam (kus naine annab mehele kõrvakiilu) ei ole sobiv. Vägivald ei ole ühelgi kujul ega põhjusel aktsepteeritav. Väga nõme on seda reklaami oma FB feedis näha. Kohe kindlasti just selle reklaami pärast ei osta ühtegi teie firma teenust või kaupa. Juhul, kui te ei hakka kasutama ilma vägivallata reklaame, siis soovitan aktiivselt ka teistel mitte midagi teie käest osta."

    Hilbufirma vastas:"Tere, Väga kahju kuulda sellist reaktsiooni. See reklaam ei ole vägivalda näitav. See reklaam näitab koomilist olukorda ja thats it. Sama moodi nagu “Gone with the Wind” ei näita ja ei propagandeeri orjust. Maailm ei ole nii black and white. Samamoodi teie sõnum praegu kõlab nagu ähvardamine. Kas see on nii? Ma arvan, et ei ja selles ongi inimeste töö: eraldada üksteisest “kuidas kõlab” ja “kuidas päriselt on”. Kui inimesed ei soovi seda tööd teha, siis need näevad igas ajas midagi muud, mida seal ülds ei ole. Up to You. Aitäh!"

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Nojah, kirjastiilist on näha, mis sorti inimesega tegu. Estonglish + propagandeeri. Sisust ei hakka rääkimagi, klienditeeninduse pärl kohe.

      Kustuta