kolmapäev, märts 28, 2018

Enam kui elu

Käisime siis eile esikal, vaatamas Taavi Aruse ja Indrek Spungini filmi Psychoterrori lauljast Freddyst. Kohal olid ka filmitegijad ja Freddy ise.

Ma tervest filmist väga rääkida ei tahakski, peamised asjad on erinevates arvustustes juba ära öeldud. Ma kirjutan sellest, mis minuga haakus. Esiteks, Freddy küll mingis telesaates (Hommiku TV - eksisteerib selline asi?) kritiseeris, et liiga palju klišeesid - röökimist ja joomist, aga Tartu esika ajaks oli ta ka ise ses osas leebunud. Mina nägin samuti rohkem muud, võib-olla ka seetõttu, et ma olen selle "taustafooniga" harjunud. Ilmselt suvaline inimene tänavalt paneb sellist asja rohkem tähele, kes punk- ja üldse rockmuusika skenega kokku puutunud ei ole. Kas see inimene peaks üldse seda filmi vaatama? Oleneb inimesest ma ütleks. Oleneb silmaringist ja silmaklappidest. Mulle meeldis see, kuidas Freddy toob välja elutunnetuse ühe võimalusena "kurva õnnelikkuse". See ei ole päris melanhoolia, see on ...midagi muud. Courtney on öelnud, et "only dumb people are happy", millega ma päriselt nõustuda ei saa, sest olgugi, et elu on ebaõiglane ja nõme, intelligentsel inimesel on raske sellest mööda vaadata, siis hoolimata selle teadvustamisest on ka õnnelikkus võimalik, just see "kurb õnnelikkus", mida kuuleb Psychoterrori ja Freddy lugudest.

Muusika! Mulle üliväga meeldis, et kasutati muusikat PT ja Freddy erinevatest ajajärkudest. Mind ajavad alati marru töllid, kes röögivad kontsertidel, et "laske seda õiget PT-t ka!". Enamik vanu punkbände esineb vana rasva peal ja paistab, et rahvale läheb säärane nostalgia peale. PT seevastu on ajas arenenud. Nad teevad küll "rahva rõõmuks" oma hitid ära, aga alati võib kuulda ka uut materjali. Mind on hitid ära tüüdanud. Vahemärkuseks, mulle sageli tundub, et osa publikust võtab neid lugusid nt "Mehed ja meri" kuidagi otsesõnu, irooniata, minu jaoks on "Mehed ja meri" üks kõige mõtlikumaid ja melanhoolsemaid lugusid üldse, mitte mingi "jõmmide hümn". Mulle õudselt meeldivad PT ingliskeelse ajajärgu lood. Sellega seoses ka suurim üllatus minu jaoks filmist.

Nad ei olnud kunagi Saksamaal päriselt kuulsad. See oli Müili kui ajakirjaniku osav manipulatsioon. Noh, samasse auku läksid filmis ka ilmselt need kaadrid "keikkast" Soomes. Tüübid imestavad isegi, et "no siin küll mingit esinemist olla ei saa", aga on, keset põldu kuskil Outokumpus, pehmelt öeldes kummalisele publikule kummaliste kaasesinejatega. Freddy ei lase ennast häirida. Ei tee rockstaari, et mis krdi koht ja mina siin ei laula.

Mille üle me peale filmi arutlema jäime, oli just see Freddy ettearvamatut käitumist illustreerima mõeldud (ma eeldan nii) lõik, kus ta Tartus Rockika lava taga enne/peale esinemist joob ja siis kargab sisse üks noor pungihuviline, kes familiaarselt Freddyt tervitama asub, sealhulgas talle põsele patsutades/kerge kõrvakiilu andes. Freddy väänab selle peale tüübi põrandale. Mis mõttes see on see koht, kus ilmub "purjus ja kuri Freddy"? Mida ta oleks pidanud siis sellises situatsioonis tegema? Selge #MeToo case ju - keegi tuleb sind ilma sinu nõusolekuta käperdama, sellistele töllidele tulebki koht kätte näidata, ole sa purjus või kaine.

Filmis mainitakse, et vastik on vaadata bände, kes poevad oma publikule. Minu meelest on täpselt sama vastik vaadata fänne, kes poevad oma bändile. Mis toimub nende inimeste peas, kes kargavad tuntud inimestele ligi, mängivad suurt sõpra ja pärast kuulutavad, kuidas nad "on Freddyga joonud"? Ma võin imetleda mõnd esinejat, kuid ma ei üritaks iial talle isiklikus plaanis hõlma alla pugeda. Ma ei suudaks, see oleks piinlik ja läbinähtav. Oleks väga vinge, kui ma kuidagi juhuslikult nendega tuttavaks saaks, aga ma ei teeks ekstra midagi selleks, et seda saavutada.

Freddy oli esikal kah purjakil ja mul tuli pähe huvitav sõnamäng - isegi pehme keelega suudab olla teravkeelne- ja meelne. Filmis on ju ka osaliselt ära toodud üks ülipiinlik saatelõik sarjast "lahkame surnud punki", oli mingi Vikerraadio vestlusring pungist, klišeeküsimusi küsis Sten Teppan ja vastasid korüfeed Villu, Trubetsky ja Volkonski. Ma vaatasin seda kunagi täispikkuses, oli ikka nõme küll. Saate päästis purjus Freddy, kes oli kutsutud kui esineja ja kes suutis saate tegelikult omastada. Pähe tuli võrdlus kuninga narriga, kellel on ainsana voli ja julgust mingi püha asi pilbasteks võtta ja selle sisemist saasta kõigile näidata.

"Teile on see trummid ja kitarrid, minule aga kogu elu!" ütleb Freddy filmis oma bändikaaslastele. Mulle tundub, et Freddy on osanud oma elust vähemalt midagi teha. Iseasi, kuidas see kellelegi paistab. Ma filmist täpset tsitaati ei oska öelda, aga sama mõtet lugesin just Katrina Kalda raamatust "Maa, kus puudel pole varju": " Et elul iseenesest pole mingit väärtust; et väärtus on vaid sellel, mida me oma elust teeme, sellel, mida me leiutame, sellel, mida me loome." (lk 15)

11 kommentaari:

  1. Anonüümne1:58 PM

    See PT on selline selle aja pungi viimane logisev vagun, mis kordas teisi, aga tulemus tundus kuidagi õnnetu selline kõhukinnisuse pingutus. :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Millise "selle aja"? Milliseid "teisi"? Rohkem konkreetsust, vähem emotsioone.

      Kustuta
  2. Mina armastan psyhhoterrorit, kuigi laval olen näinud korra umbes aastal 2001.
    Oma esimesele lapsele laulsin "ära Argentiinasse" unelauluks =P

    Aga sel kultuurkapitali vabaauhindade jagamisel arvasin Keiti Vilmsi võitvat, oleks talle omagi hääle andnud, kui keegi küsinud oleks, aga päriselt-päriselt-päriselt, kui Freddy oleks saanud, ma oleks õnnelikum olnud kui ise saades.
    Päriselt.
    Sest minu pihta on "see on ka kultuur" ära tulnud, aga minu arust täiesti haige on, et pungi kohta pole. Et mina võiksin veel mingit kulka auhinda loota, aga no Freddy, mida?! Aint see rahulik etableerunud popiks kiskunud punk on "ka kultuuur siiski".
    Laias laastus meeldis mulle ositi seepärast ka kunagine "Sirbi"-draama. Et KURAT! Kultuur on palju neid asju, millest "Sirp" ei kirjutanud, kultuur on nii palju laiem ja rohkem!!!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. ee hmm? millest see Sirp siis ei kirjuta(nud)??

      Kustuta
    2. Ei =) See draama on juba olnud, kui huvi on, otsi mu vanad postitused sel teemal üles =)

      Kustuta
  3. Ma olen viimasel viiel aastal mitmel pt konsal käinud. ka sellisel, kus freddy oli maani täis, aga muarust on ta ikka hea.

    mingid kurjad keeled rääkisid paar aastat tagasi, et tal pidavat uus naika olema, kes teda ohjes hoiab ja nii palju enam juua ei luba. aga need on külajutud.

    ma tahaks filmi näha küll, olen freddyga natuke rääkinud. mitte et ta järgmisel korral oleks mäletanud, et ta eelmisel minuga rääkis. mina pole purjus ja kurja freddyt näinud, muarust on ta alati sõbralik. aga muarust enamus inimesi ongi.

    VastaKustuta
  4. Anonüümne12:29 AM

    Mõtlen seda riigikorra muutuse aega kui punk ja protesti hoiak oli tõesti moodne ja popp. See Freddy oleks võinud migi 5-7 a. varem sündida. Paegult paistab ta ka selline pundunud kuldsete kätega mees olema, purjus on tal vist see normaal olek, sest kaine on hirmus olla. Ma saan aru, sinule tundub ta inglina. :) ega selles midagi halba ei ole ju.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Noh, selle aja kohta on enamik tollaseid punkareid öelnud, et see "vabadusvõitlejate" tiitel topiti neile hiljem meelevaldselt kaela. Mingi seltskond kindlasti tegutses ka ainult selle maine pärast, aga need olid punkarid lühiajaliselt. Ma ise ei seostaks kah punki väga selle iseseisvumiseajaga. Kas peale riigikorra ei olegi siis muud, mille vastu protestida? Popp protest kõlab kuidagi naljakalt ju. Muuseas, esimest korda löödi Freddyl hambad välja Tartus toonaste rahvuslaste poolt, sest ta olevat irvitanud lippudega lehvitajate üle.

      Kustuta
  5. Anonüümne2:38 PM

    Ma saan aru, et sa fännad punki, aga tänapäeval ei üllata ega provotseeri enam sellega, kui palu sa roppusi sõnu tead, missugust psühhoosi staadiumit sa hästi teeselda oskad või missugused ägedad sõjamaalingud sinul on rääkimata alkoholismist.
    Freddy käitub nagu iga teine provokaator otsides konflikti mis iganes kujul paratamatult peabki saama tappa tugevama käest (kuulsaks saamise eeldus).
    Populaarne oli näidata ,et sa pole selliste ühiskonna korraldusega nõus, siis väljenduski see sellise kole- ilusana, muu sai nagu ära keelata. :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ei fänna igasugust punki, no näiteks täna ilmus selline üllitis https://www.rada7.ee/eelkuulamine/puberteet-elu-on-peldik (täna saab tasuta kuulata) - mu meelest on see mõttetu ropendamine ropendamise pärast, teeseldud poos ja joomine, selleks et lahe välja paista. Sedasorti punki ma ei kannata, neid näiteid on palju veel. PT on praeguseks midagi muud, roppusi ja kellegi sõimamist nende lugudes väga enam ei kohta.

      Kustuta
  6. Anonüümne9:51 PM

    Ma usun, et Freddy ka on juba suureks kasvand.
    Ütleme nii selleks, et välja paista on vaja midagi teha mis on keelatud või ei ole ilus, kaine peaga ei saa sellist jama teha, sest kainest peast on sellistel mõtetel pidurid peal. :)

    VastaKustuta