laupäev, märts 31, 2018

Pasharahe

Näe, värvisime kah mune, täitsa head said. Sibulakoori ei pidanudki ostma hinnaga euro kott nagu Lätis tehti, me varusime neid juba varakult koos sibulatega.

Seoses pühadega on nüüd pikk puhkus, kuna teistes riikides jääb ka esmaspäev vabaks ja meil kliendid kõik sealt, siis esmaspäevgi prii, läksin aegsasti vaatama, et kaua täna raamatukogu lahti, sest kuidagi ootamatult juhtus nii, et eile said kõik raaamatud loetud. Ja nüüd, pommuudis - raamatukogu on esmaspäevani kinni! Pean nüüd ikka selle Võrno Missiooni kätte võtma, mis mul etteheitvalt raamaturiiulil passib või? Kardan, et ma ei suuda seda juba eelarvamuse tõttu. Lehes oli küsitlus, kas ka meil võiks esmaspäev puhkepäev olla, enamus pooldas - no ma ei tea, mu meelest on see ikka silmakirjalikkus. Isegi Iirimaal tühistati Suurel Reedel pubides alkoholi müümise keeld. Teistpidi võttes pole muidugi vahet, millal need puhkepäevad on, niikuinii leidub vähe inimesi, kes neid "sihtotstarbeliselt" kasutavad. Peaasi, et vaba päev, vahet pole, mis ettekäändel.

Pealkirjas olev kalambuur on pärit Keiti Vilmsilt, samuti ka üks teine päevakohane, mis mu suu muigele võttis: "Ükskord läinud mehed Kolgata mäele keha kinnitama". L. ei saanud esimese hooga üldse pihta. Mul tulid selle peale veel mõned vanad kalambuurid meelde, mida ka kõrvalseisjad alati läbi ei hammustanud. No näiteks naersime me klassiõega kõhud kõveras, kui leidsime muusikaõpetuse konspektist lause: "Sealt sai ta ka oma lauluhääle". No see võis küll omaette elamus olla...Veel oli ühes etteütluses lause: "Kõikjal sügavad hanged". Lisaks veel üks, mille oli küll keegi teine avastanud, aga ma vahepeal võimaluse korral kasutasin: "Palun, kas võiks mööda? Jah, muidugi, minupärast möö palju tahad!"

Kas teie teate sellist asja, et jänesed poetavad õue šokolaadi(st mune) ja siis lapsed peavad neid otsima? Ma esimest korda kuulsin, Mini väitis, et neil klassist "kõigil" on niimoodi. "Eks kevadel sulab ju igasugu jama lume alt välja" arvas L. seletuseks. Õhtul lugesin mingit munapühadeteemalist lasteraamatut lastele ette ja seal oli täpselt sama asi, ainult et jänesed viisid värvitud mune lastele põõsaste alla. Ma teadsin, et jänesed lihtsalt toovad värvitud mune. Kuidagiviisi on see komme kokku sulanud tänapäevase šokolaadist nänni rohkusega munapühade kandis? Ma nägin muuseas ka lihavõttekalendrit müügil, sama põhimõttega nagu jõulukalendrid, et iga luugi all on komm.

Aga pashat näiteks pole ma kunagi söönud. Ega kulitšit (vaatasin käänamise ÕS-ist järele, sest nii võõras sõna mu jaoks).

8 kommentaari:

  1. Pasha on täiesti tore toit, iga päev ei pugiks, aga kord aastas - rõõmuga.

    Need laused sobivad ka tõlketestideks. Mis moodi google või muud masintõlgid nendega hakkama saavad? Ilma kontekstita ei ole saa ju taibata, mida seal :) mõeldakse.

    VastaKustuta
  2. Ma kusagilt lugesin, et see munade otsimine olla olnud ka esimese EV ajal täitsa traditsioon. Seega vist ei olegi hiljuti mikidemaalt tulnud komme.
    Pashat pole ma oma teada kunagi saanud. Ühel päeval peaks ette võtma selle teo. Saaks linnukese kirja...

    VastaKustuta
  3. Mhm, meil jänes peidab šokolaadist mune igale poole. Täna öösel kahe ajal ropendas mõttes, kui pidi end voodist püsti ajama ja märjas aias põõsastes silmad peast torkama. Mõtles, et laps küsis ju juba mitu korda, kas ikka jänes või emme, teinud siis suu lahti... Aga no ei raatsinud veel :)

    VastaKustuta
  4. Jänesed minu teada poetavad pühadest sõltumata ohtralt "shokolaadi" mune kuhu juhtub. Tavaliselt neid küll suhu ei pisteta, ju siis ainult pühade puhul :P

    VastaKustuta
  5. Meie peres on pashat ja kulitši (meil hääldati just nii, rõhuga teisel silbil) nii kaua tehtud, kui ma mäletan (ja varateismelisena oskasin juba ise pashat teha, ema andis oma oskusteabe selleks ajaks, kui ta ise haiglas oli, mulle edasi), aga asi võib olla ka selles, et ema vanavanemad elasid veel Moskvas (eestlastena, keda Moskvas peeti baltisakslasteks).

    VastaKustuta
    Vastused
    1. ja isa ei saanud lapsena isegi lihavõttemune, sest tema isa oli jälle võitlev ateist.

      Kustuta
    2. Mul võib asi olla jällegi selles, et mu ema ja vanaema olid võitlevalt ja valimatult kõige venepärase vastased...

      Kustuta
  6. Anonüümne10:14 PM

    Kuidas reageerivad kõhud peale paasu sellisele rammusale ampsule, ikka rahega. :)

    VastaKustuta