esmaspäev, jaanuar 26, 2015

Ainult sulle, ainult täna, eksklusiivne pakkumine!

Eilses Postimehes kirjutati taas ühest toredast otsemüügiettevõttest, kus pakutakse daamidele näopuhastust, mis tegelikult tähendab 1400 eurose kosmeetikakohvri pähemäärimist. Kui muidu on selliste ettevõtete müügitaktika lihtsalt tüütu, siis sel korral lähenetakse veidi jõhkramalt - kliendi välimust kritiseeritakse mõõdutundetult ning leitakse, et kogu tema kasutatav kreemidearsenal tuleks kohe prügikasti saata. Kommentaarides mainitakse näiteks müügigurude poolt tuvastatud "alkohooliku näonahka" ja "juuksejuure põletikku, mille puhul on ime, et mõni karv veel peas püsib".  1400 eurose kohvri imetooted parandavad need õudused muidugi kohe esimesel pealemäärimisel, mida enamik kommenteerinuid kahjuks ei märganud, aga millest konsultandid neid veenda püüdsid. Imeline lõõgastav õhtu salongis, eks? Meenutab sellist klassikalist vaimse vägivalla juhtumit, kus kõigepealt ohver murust madalamaks alandatakse (milline kohutav välimus teil on! kas te üldse enda eest ei hoolitse? no selliseid kreeme kasutate, siis muidugi! üldse eneseaustus puudub või?) ning seejärel sunnitakse teda tegema asju, millega ta vaid alandatud eneseuhkuse tõttu nõus on (kui te veidigi endast hooliksite, ostaksite meie tooteid. näha on, et te kaunikesti vaene paistate, eks meilt saab järelmaksuga ka). Lõpuks sunnitakse alandatu üles andma ka oma sõpru-sugulasi ja ikka nii, et võtke nüüd oma telefon lahti ja kirjutage kõik kontaktid meile ilusti ümber. Te olete ju ometi hea inimene ja soovite ka teistele endasugustele kollidele head teha?!
Kangemad mutid muidugi sellise "teeninduskultuuri" õnge ei lähe, kuid loomulikult satub ka üksikuid nõrgukesi liimile, kes tõesti usuvad, et ehk austatakse neid rohkem kui nad kallist kreemi endale näkku määrivad. Võeh! Ka negatiivne reklaam on reklaam, kuid antud Postimehe artiklist jäi ettevõttest ikka nii halb mulje kui üldse jääda sai - huvitav, kuidas see nende äri (olevat ju lausa tuhandeid kliente) mõjutab? Samas tegutsevad kõik need kahtlase väärtusega ettevõtted meil edasi, ju siis kliente ikka jagub (ja vaheltkasu on piisavalt suur, et ära elada).
Ettevõte ettevõtteks, aga kuidas need palgatud müüjad ise seda tööd teha suudavad? Sõbranna rääkis just oma tuttavast, kes teda ühte poppi kliendikaardiärisse värvata püüdis, ikka nii, et võta ennast töölt lahti ja hakka tõeliselt teenima. Sõbranna oli siis tagasihoidlikult maininud, et tema meelest see pakutav äri ikka päris töö alla väga ei liigitu ning tema enda tööd selle pärast küll jätta ei soovi. Seepeale lõpetas tuttav temaga igasuguse suhtlemise. Ise olen tähele pannud, et kui kuskilt ilmub välja mingi ammune pool-tuttav ja tahab kangesti suhtlema hakata, siis enam-vähem kolmas lause peale kohustuslikku "kuidas läheb-pole ammu näinud" programmi pajatab mingist uuest imetootest, mida vaid tema mulle eksklusiivse hinnaga pakkuda saab. No nagu mingi sekt kohe, lase aga uksest sisse "räägime Jeesusest!" Emal on ka üks selline kauaaegne sõbranna, olevat lausa piin temaga kokku saada, sest nii kui keegi mainib mõnda probleemi  - plekieemaldusest  peavaludeni, siis on sellel sõbrannal varuks mõni "imetoode", mis igale hädale sobib. Kogu elu tiirleb ümber ühe kinnisidee. Huvitav, kuidas see saavutatakse? Kas mingi kindel vastuvõtlik inimtüüp, kes näeb ümbritsevates inimestes vaid potentsiaalset isiklikku kasu või siis neurolingvistiline programmeerimine?

12 kommentaari:

  1. Kuidas seda saavutatakse, pole ainugi.

    Olen ise ka sellisel hooldusel käinud, üle aasta tagasi, siis oli kohvrikese hind veel 1140.- ja sõbranna käis peaaegu 2 aastat tagasi, kohvrike maksis siis veel "kõigest" 900.-
    Eks see, kui palju klienti mõnitatakse, sõltub konkreetsest teenindajast, aga jah, eesmärk on tekitada kliendis šokk ja siis selle mõjul määrida kliendile pähe hirmkallis tootekomplekt. Muuseas, minu teenindaja ütles, et minu tasuta hoolduse hind olevat tegelikult 90.-.

    Ime, et neil see äri ei ole veel põhja läinud, mina isiklikult ei tunne küll ühtki inimest, kes oleks nõus sellise summa eest kreeme ostma?

    VastaKustuta
  2. Lisan juurde, et üks kasu mul sellest käigust siiski oli. Nimelt tekkis tunne, et võiks siiski mõne kreemi majapidamisse hankida - mul oli sinnamaani ainult üks kätekreemituub.

    Ah jaa, kuna mu näonaha karm kriitka ei paistnud mind loksutavat, hakkas tädi mind veenma, et sellise koledana, nagu ma sünnipärast olen (ja vananev ka juba) hakkab mul meesterindel õige halvasti minema. Ja mis on üks naine ilma meheta! Mitte midagi. Nii et kärista aga rahakott välja, muidu ähvardab olemasolevast abielust lahutus või kui meest pole, siis igavene üksindus!

    VastaKustuta
  3. Tegelikult tulin nüüd mõttele, et raha eest teistele inimestele halvasti ütlemine võib mõnele ju täitsa atraktiivne tööpakkumine olla :)

    VastaKustuta
  4. Normaalne oleks good cop / bad cop suhtumine, kus üks müügimees sõimab su välimuse maapõhja ja teine siis pakub lahendust :)

    VastaKustuta
  5. Ehk nad sellest inspiratsiooni saidki, mõtlesid lihtsalt, et valivad tööjõukulude kokkuhoiuks 2in1 variandi. Kuigi mõni kommenteerija märkis, et tema murdmiseks toodi tagaruumist juhatajagi välja.

    VastaKustuta
  6. Mina käisin ka selle firma tooteesitlusel. Mind isiklikult ei viinud endast välja mu näonaha kriitika :P Toode oli ju tegelikult hea ja efektiivne, aga hind... minu ajal oli see 1300 krooni.

    Ma tegelikult kasutan küll aeg-ajalt kalleid näohooldusvahendeid, ja oleksin näiteks 2 totsikut ostnud. Aga see "kõik või mittemidagi"-poliitika jättis minu kreemist ja neid mu rahast ilma :P Ka oleks ma võib-olla mõne korra käinud samade toodetega näohooldusel, aga ka see polnud võimalik enne kohvrikese ostmist. Tänan, aga ei! Pean sellist toote müügistrateegiat lolliks. Aga võib-olla ongi loll toode mõeldud vaid lollidele :D

    VastaKustuta
  7. Ma puutusin korra kokku ühe teise püramiidskeemiga ja sellel oli tõepoolest ususekti hõng juures. Mulle tundus, et inimesed, kes õnge jäävad, käivadki sealt kogudusetunnet otsimas.

    VastaKustuta
  8. ma käisin ka umbes aasta tagasi seal tasuta pähemäärimisasjal. mulle hullusti meeldis! see tüdruk tunnistas ausalt, et see hooldus ei muutnud mu naha puhul midagi (nad teevad ainult ühe näopoole ja siis võrdlevad), et teistel inimestel ikka tavaliselt midagi muudab. ja me lobisesime igasugustel teemadel ja ta lõpuks tänas, et nii tore, et ta päeva viimane klient nii meeldiv oli. (loodetavasti pole teda inimlikkuse eest vallandatud).
    ma olen proff lobiseja, aga ma ei osta kunagi müügimeestestelt midagi :P

    VastaKustuta
  9. Sama asi toimub ka tolmuimejate kodumüügi puhul. "Kas te soovitegi sellise mustuse sees elada?", "Kui tervis teile oluline pole, siis tõesti pole teile meie tolmuimejat vaja." jne. Potentsiaalne ostja tuleb emotsionaalsest tasakaalust välja viia, teda haavata ja temas süütunnet tekitada, et ta ei hakkaks ratsionaalselt ostu vajalikkust kaaluma. Välimuse kritiseerimise kaudu on seda lihtne teha. Müügiprotsessis nimetatakse seda vajaduste tekitamiseks.

    VastaKustuta
  10. Huvitav, et säärane asi siiski paljude peal toimib, sest minul näiteks tekitaks see just trotsi. Täna just nagu tellitult helistatigi sealt tolmuimejatest, aga ma ei viitsinud palju vestelda nendega, muidu mõtlesin just öelda, et teate, mulle niii meeldib tolm. Näost näkku on muidugi raskem "hullu" panna, aga seal kreemi artikli all ka keegi väitis, et ta olevat konsultandilt küsinud, miks ta ometi ise seda kreemi enda peal ei kasuta, mille peale too üsna kohmetuks oli jäänud.

    VastaKustuta
  11. Sind masseeritaks siis ehk teistmoodi :). Üks tolmuimejamees rääkis kunagi mulle, kuidas ta leidis uue viisi müügitehingu ära tegemiseks (klõusamiseks). Ta surus müügijutu lõppedes kliendil kätt, seejuures ilma midagi erilist sellega mõtlemata. Klient sai sellest nii aru, et müügitehing on tehtud ja hakkas ise krediidilepingu vormi, mis talle oli enne ette pistetud, täitma. Inimesi on väga erinevaid, mõnele mõjub süütunne, mõnele midagi muud. Ma arvan, et naistele näokreemi müümine sellise meetodiga on äriliselt geniaalne (kuigi mitte eetiline, aga millal müük üldse eetiline on?)

    VastaKustuta
  12. Geniaalne? Minu meelest on see loll. Just see kõik-või-mittemidagi osa sellest on loll. Miks ma pean ostma korraga 10 erinevat toodet? Kui mulle oleks pakutud ka ühekaupa ostmise võimalust, oleksin ehk isegi kaalunud (kuigi ühe väikse kreemitopsi eest üle 100.- küsida on sellegipoolest mõrv). Ma tahan näha, et mulle tullakse vastu, tehakse pakkumine mulle sobivaks, mitte ei lajatata kivikõva muutumatu summaga lagipähe.

    Solvamine muidugi on omaette strateegia. Päris palju kliente on, kelle puhul see töötab. Aga samamoodi töötab ka meelitamine.

    VastaKustuta