teisipäev, jaanuar 03, 2023

Juhan Maiste. Eesti mõisad ja lossid

 

Eesti mõisate vastu tekkis minul huvi alles viimastel aastatel, kui olen rohkem ringi liikuma hakanud ja avastanud, kui palju neid tegelikult ikkagi on, kui eriilmelisi ja millistes kummalistes kohtades - kusagil mahajäetud lautade ning kortermajade vahel - ju siin on kunagi hoopis teistsugune elu kihanud. Rõõm on olnud näha, et üha rohkem mõisaid on uue omaniku saanud, kellest mõned on isegi nii lahked, et lubavad lossi seestpoolt kaeda. Samuti on kõrva jäänud mõned nimed, mis mõisaomanike hulgas kuidagi rohkem levinud on, kui teised ehk siis kokkuvõttes on mul mõisakultuurist üpris ähmased teadmised.

Kunstiajaloo professoril Juhan Maistel on ilmselgelt aga väga laiad teadmised sel teemal, mida ta ka lahkelt jaganud on nii oma varasemates selleteemalistes raamatutes kui ka uusimas, aasta lõpus ilmunud "Eesti mõisad ja lossid" esimeses osas. Muudest ülevaadetest erineb seekordne laiema vaatepunkti osas - teos algab sellega, mis mõis üldse on, mille eeskujul neid ehitati, mida taotleti, milline oli mõte mõisa taga. Esimesest osast võtab see taustsüsteem peaaegu poole ning alles seejärel suundutakse konkreetsete mõisate ajaloo juurde. 

Lugemisel hakkab silma pigem ilukirjanduslik kui teatmeteosele omane keelekasutus, mis omakorda on minu meelest nii pluss kui ka miinus - lugeda on huvitav, aga vahel tahaks mõnda fakti täpsemalt teada. Aga mis edasi sai? Kuhu sai? Miks sai? Loomulikult on seda võimalik ise välja uurida, sest ei ole reaalne, et ühes koondteoses saaks kõiki mõisaid väga detailselt kirjeldada. Ilmselt olekski seda raamatut kõige parem lugeda koos interaktiivse abilisega - vaadata samal ajal fotosid, kaarte jms juurde. Kohati oli fotodevalik raamatus mu meelest veidi kummaline, aga ega ma ju samas ei tea, kui palju pildimaterjali teatud perioodidest üldse saadaval oli. Ühtpidi tahab see raamat teatud taustsüsteemi tundmist ega sobi ehk päris asjatundmatule lugemiseks (ka minul oli hoopis põnevam lugeda neist mõisatest, mida ma oma ihusilmaga näinud olin, kui neist, millest ma mitte midagi ei teadnud), teisalt on see aga väga heaks sissejuhatuseks täpsema huvi korral. 

Raamat oli detsembris Kuku raadios nädala raamatuks ning seda saab tagantjärele kuulata näiteks siit

Aitäh Varrakule raamatu eest!

2 kommentaari:

  1. Maiste kirjutabki nii ja räägib ka ning tal on aeg-ajalt faktivigu. Anija mõisa raamat oli täielik pettumus nt.
    Ants Hein on hea mõisatundja Eestis. Hobiajaloolastest Valdo Praust.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Aitäh info eest, panen need nimed endale kirja

      Kustuta