reede, detsember 22, 2023

Kuhu me nii jõuame?

 Enne pühi tasub ikka tuju nulli viia. Lugesin täna sellest uuringust ja hakkas päris paha kohe. 

Ok, siin on väike vastuolu, et võrdse võimaluse poolt valitsemises osaleda on 89% , aga sellega, et naised ei peaks poliitikas osalema nõustus 24% eelmisel aastal 8. klassis õppinud poistest. 24%! See ei ole mingi väike number ju!

Ma arvasin, et see on mingi erandlik värk ja omalaadne eristumispüüe, kui mu samasse vanusegruppi kuuluv tütar rääkis, kuidas neil küsiti inimeseõpetuses, kas teie meelest on tänapäeval meestel ja naistel võrdselt õigusi, siis nende klassi Andrew Tate-i fänn käratas, et naistel olla neid liiga palju. Ja ma hoidsin suu kinni ning naeratasin viltuse näoga, kui mu sõbranna rääkis, kuidas tema teismeline poeg fännab Helmeid ja teatab oma emale, kuidas too riietuda tohib ja ei tohi. Ilmselt on tõesti üheks põhjuseks see noortele suunatud äärmuspropaganda, mille fookuses on peamiselt poisid ja millega täiskasvanud kokku ei puutu. Poisid ju mängivad kõigest mingeid arvutimänge ja räägivad neist oma foorumites. Kuigi on ju teada, et igas foorumis on lisaks peateemale ka palju teemavälist, mis on sageli just see, mille pärast neis käiakse. No nagu Perekool on paljude jaoks hoopis midagi muud kui pere kool. 

Mu meelest on üsna selge ka see, et emad ei ole väga need, kes midagi ära teha saaks. Eriti kui "autoriteedid" on juba selgeks teinud, et naine olgu vait. Lisaks muidugi see, et mäss lapsevanema vastu ongi loomulik. 

Teine minu jaoks üllatav info on see, et "Oma isikliku tuleviku juures väärtustavad Eesti noored nii nagu teiste riikide noored huvitavat tööd ja majanduslikku sõltumatust, samuti on neile olulised sõprus-
sidemed. Vähem oluliseks peetakse seejuures kõrghariduse omandamist ning laste saamist. Eestis on märkimisväärselt väike hulk noori (55%), kelle jaoks on väga tähtis või tähtis omada tulevikus lapsi. Poistega võrreldes väärtustavad tüdrukud kõrgharidust enam (75% neidudest ja 67% noormeestest). Vaid 61% poistest ja 47% tüdrukutest peab oluliseks tuleviku-perspektiiviks olla lapsevanema rollis."
See viimane lause on siis eriti kõnekas mu meelest. Emaks tahab saada vähem tüdrukuid kui on poisse, kes soovivad saada isaks. Uskumatu täitsa, aga samas näitab ära, et tüdrukud näevad emadust millegi ebameeldiva ja raskena. Loomulikult ei saa seda võtta tõese ennustusena, et need, kes lapsena lapsi ei soovi, neid hiljem soovima ei hakkaks, aga samas ma ei mäleta, et "omal ajal" nii selgetel seisukohtadel oleks oldud. Ainult mõni väga bravuurikas hõiskas, et ei mina lapsi taha! Enamasti olid need sellised, kellel parajasti tüütu väikevend või -õde kodus. Mul endal vist ei olnudki seisukohta, kas tahan või ei, see justkui oli elu osa, ei mõelnud sellele väga. Samas minu omad on ka mõlemad öelnud, et nemad küll ei taha lapsi. Mikro põhjendas, et "siis ei saa ju oma elu üldse elada!" Ma enda meelest ei ole nendega pidevalt rakkes ega oiga, mis mul kõik nende pärast tegemata jääb, seega ma ei tea, kust selline tähelepanek pärit on. 

Igatahes, kui meil on tulevikus kriitiline mass mehi, kes leiavad, et naisi tuleks valitsemisest eemal hoida ja samas kriitiline mass naisi, kes oma "naisekohust" täita ei taha, kuhu see meid viib? Mulle kangastub küll kohe M. Atwoodi "Teenijanna lugu"...

Et aga positiivsemalt lõpetada, siis kas teie teadsite mis vahva loom on binturong ehk karukass? Ta on üsna ebafotogeeniline, enamik pilte temast internetis ei ole nagu väga nummid, aga see video!


16 kommentaari:

  1. Mu esimene mõte oli "Andrew Tate", kui seda lugesin!

    VastaKustuta
  2. Selliseid noortele suunatud küsitlusi ma väga tõsiselt ei võtaks. Esiteks on teismelistel soov olla radikaalselt teist meelt kui peavoolu ühiskond ja teiseks muutub inimeste suhtumine aastate lisandudes. Enamus lääne radikaalvasakpoolsetest üliõpilastest muutus hiljem tavabürgeriteks.

    Viimased kolm rida küsitluses on muidugi silmi pööritama panevad.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Nojah, aga muretsema paneb ikkagi see, et võrreldes eelmise sarnase uuringuga aastast 2016, on olukord selgelt halvemuse poole tüürinud. Olid ju need 2016 vastajad samasuguse teismelised.

      Kustuta
  3. Binturong on Tallinna loomaaias täiesti olemas :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. On, aga ma ei usu, et ma oleks teda seal kunagi näinud.

      Kustuta
  4. Ma igaks juhuks sean kõigepealt kaitsekilbi üles :), rõhutan, et järgneb KÜSIMUS, mitte ARVAMUS.
    Niisiis: kuna on fakt, et propagandat tehakse mõlemast küljest, nii paremalt kui vasakult, siis kas võib olla, et küsitluse tulemused on poiste vastureaktsioon „toxic masculinity“ teemale? Hirm nö. „kastreeritud“ saada? Ja tüdrukute tahtmatus emaks saada tuleneb sellestsamast toxic masculinity teadvustamisest? Sooneutraalsuse propagandast? Isa halvast eeskujust? Ema halvast eeskujust? (OK, sina mitte, aga on ju küllalt naisi, kes eranditult KÕIK mehed sigadeks tembeldavad.) Veelkord, see on küsimus, mitte seisukoht, nii et olge kenad, ärge väga kõvasti lööge :)

    p.s. Elukas on VÕRRATU. I want one! :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma ei näe Eestis mingeid "toxic masculinity" teemasid, ammugi ei kastreeri keegi kedagi ega ähvarda sellega. USA sots-meedia keskkonnaga võrreldes on Eesti oma ikka täielik lillekeste meri mõne väikse kakitükiga.

      Ehk siis ma ei näe midagi, millele vastureaktsioon see oleks.

      Kustuta
    2. Ok, makes sense. Eks mul on see viga jah, et vaatan asja siit oma mätta otsast.

      Kustuta
    3. Oot, aga kas asja point ei pruugigi olla lihtsalt selles, et need Eesti 14-aastased poisid ei ela mitte kohalikus kultuurisfääris vaid globaalses, kus selgelt domineeribki USA?

      Kustuta
    4. Ma hakkasin peale Kaurile esimese hooga vastamist sama mõtlema. Et oot... mis ajast sotsiaalmeedia riigipiire tunnistab?

      Kustuta
    5. Ma ei usu, et meie teismelised usa sots-meedias elaks, aga ega mul mingit alust selle usu jaoks ka ei ole. See on hea küsimus, et kui "rahvusvahelised" tänapäeva noored on.

      Tähendab igasugu tehnilisel ja meelelahutuslikel teemadel loetakse kindlasti kõike üle ilma, aga kas ka ühiskonna teemadel?

      Samas. Sattusin ma hiljuti redditis mingite Eesti kanalite peale ja sealt tulev sisu pani mind oigama. Võimalik, et ma lihtsalt elan omas mullis ja tegelikult käib meie sots-meedias samasugune mitut pidi äärmuslik kakelung nagu, noh, mujal.

      Kustuta
    6. põhjust hüpoteerida, et see on vastureaktsioon, oleks siis, kui oleks teada, et varem on poiste hoiakud võrdõiguslikumad olnud. Kas on teada? Ma kõhutunde pealt miskipärast kahtlen.

      Kustuta
    7. Sealt uuringust tuleb ju välja, et aastal 2016 oli poisse, kes arvasid, et naised tuleks poliitikast eemal hoida 13%, ja ka muudes punktides on selgelt näha tagasiminek. Seega on olnud küll vaated varem võrdõiguslikumad.

      Kustuta
    8. vabandust, minu süvenematusviga.

      Kustuta
    9. aga tahtmatusest emaks saada tuli Poolast selline statistika, et alates pea täielikust abordikeelust on sündimus tõsiselt langenud. Ennegi oli madal nagu Euroopas ikka, aga pärast seda langes veelgi.

      Võimalik, et see väljendab naiste üldist usaldamatust riigi ja sedakaudu oma perspektiivide vastu. Või siis jäävad saamata need lapsed, kes oleks sündinud neil, kellel enne oli "ekstra last saada ei püüa, aga kui tuleb, las tuleb", sest peaaegu täieliku abordikeelu olukorras on üliraske arstiabi saada, kui midagi valesti peaks minema; sellele riskile väljaminemiseks peab palju suurem titeisu olema.

      Kustuta
  5. Yksi lapsi kasvatavate ja laste isaselt elatist mitte saavate naiste statistika on piisavalt kõnekas.

    VastaKustuta